021-88784671-2

پنیرسازی در خانه

پنیرسازی در خانه
خلاصه

با قرص های خانگی آنزیمکس و رنی لسه پنیر بهداشتی خود را در خانه بسازید

19 5 01

مراحل تهیه پنیر:
زمان هر یک از مراحل تهیه ی پنیر مشخص است و این مدت در پنیرهای مختلف فرق
می کند. البته برخی مراحل، عیناً مثل هم هستند؛ بدون اینکه به نوع پنیر تولید شده ربطی
داشته باشد.
مرحله اول: هرچه شیرتان تازه تر و بهتر باشد، پنیر خانگی تان خوشمزه تر میشود. شیری بخرید که تاریخ تولیدش همان روز خرید باشد. برای گرم کردن شیر حتماً از شعله مستقیم استفاده کنید و از فر و مایکروویو استفاده نکنید.
دو نوع روش برای پاستوریزه کردن وجود دارد: شیر را در دمای 63 درجه سانتی گراد به مدت 30 دقیقه حرارت دهید و یا به مدت 15 ثانیه در دمای 72 درجه سانتی گراد حرارت دهید. در هر دو حالت، شیر را باید مرتب هم بزنید تا ته نگرفته و نسوزد.
مرحله دوم: سرد کردن شیر است. این کار بسیار ساده است. کافی است ظرف محتوی شیر را روی آب سرد یا یخ قرار دهید.
مرحله سوم: ترش کردن شیر می باشد. مایه پنیر را به شیر اضافه نموده و هم بزنید. 30 الی 60 دقیقه زمان لازم است تا پنیر آماده شود. اگر از عوامل دیگری غیر از مایه پنیر برای ترش کردن شیر استفاده می کنید، تنها 5 الی 15 دقیقه صبر کنید تا پنیر حاضر شود.
مرحله چهارم: بعد از اضافه کردن مایه پنیر، پروتئین های شیر بهم می چسبند و پنیر حالت ژله ای پیدا میکند. دست تان را خوب بشویید و سفتی این ژل را چک کنید. دست تان را روی سطح شیر فشار بدهید و ببینید شیر کاملاً جامد شده است یا نه.
ماده جامد حاصل از ترش کردن شیر را به قطعات کوچک برش دهید. درجه حرارت و مدت زمان پخت در پنیرهای مختلف فرق دارد. هرچه مدت طولانی تری پنیر را حرارت دهید، پنیر بیشتر کش می آید؛ در عین حال باید به خاطر داشته باشید که حرارت خیلی زیاد، بافت پنیر را از بین برده و طعم مزه آن را هم خراب می کند.
مرحله پنجم: گرفتن آب پنیر است .
مرحله ششم: در اغلب پنیرها نمک زدن به پنیر می باشد. در برخی انواع پنیر، فلفل و دیگر ادویه جات را در این مرحله اضافه می کنند.
مرحله هفتم: فشردن پنیر می باشد (در انواع نیمه سفت یا سفت). مدت زمان فشردن پنیر، به نوع آن و به دست آمدن بافت دلخواه در پنیر بستگی دارد.
مرحله آخر: در آب نمک قرار دادن پنیر است. لازم به ذکر است پنیرهایی که در این مرحله داخل آب نمک قرار می گیرند، دیگر در مرحله ششم به آنها نمک نمی زنند.

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)